Soproni nyaralás: 1. nap – soproni városnézés

Sopronban utoljára kis gimnazista koromban jártam osztálykiránduláson, és csak annyira emlékszem, hogy egy kollégiumban aludtunk, meg hogy a fő téren, a szobornál üldögéltünk Ági barátnőmmel este, és ilyen cigánymuzsikusnak kinéző csávók próbáltak felszedni minket, miközben a bevállalósabb osztálytársaink a Gyógygödörben alkoholizáltak. Ideje volt visszatérni és friss emlékeket gyűjteni.

2020. július 20. hétfő
A munkahelyemen előre be kellett írni a szabadnapjainkat év végéig még május végén, és pont nem akkorra terveztem szabadságot, amikor jóanyám, ezért fél napokat dolgoztam a háromnapos soproni nyaralás alatt. Odafele a vonaton csak kicsit tudtam dolgozni, mert folyton elment a térerő, Győrben aztán már felszálltak a többiek, onnantól amúgy se akartam munkával foglalkozni.

Sopronban a Polus Panzióba foglaltunk szobát, anya járt már itt, és neki nagyon bejött a hely. Nem volt rossz, de elég sokat kellett a vasúttól sétálni, és ahhoz képest, mennyibe került, semmi extra nem volt. Egy háromágyas szobát fizettünk, erre a pár napra nem volt probléma egy légtérben aludni, pláne hogy egyszemélyesek voltak az ágyak.

A soproni tűztorony

Az első napra nem terveztünk semmi különlegeset, a városban akartunk szétnézni. Elsétáltunk a belvárosba, és a tűztoronyhoz értünk éppen, amikor leszakadt az ég. Beálltunk a torony alá várni, hogy kicsit csituljon, és ne szakadó esőben legyünk a kilátórészen, de már délután 5 volt, 6-kor zárták az épületet, úgyhogy inkább besiettünk.

Odafent

A tűztorony Sopron jelképe, nem véletlenül ábrázolják a Soproni sör dobozán is. A története is elég izgalmas: valószínűsíthető, hogy már a római korban is kapu állt a helyén. A Scarbantia nevű városon áthaladt a borostyánút, és könnyen lehet, hogy a település északi kapuja a mai tűztorony elődje volt. A ma ismert torony alapját a 13. század végén kezdték építeni, ekkor alakították ki a pincebörtönt is az aljában. A 17. században tűzvész pusztított a városban, a legtöbb épület elpusztult, a torony is kiégett. Az újjáépítés eredményeképpen egy barokk stílusú városközpont jött létre, a torony erkélye is ebben a stílusban épült újjá, és nagyjából a ma is látható kinézete is ebből a korból származik.

1893-ban új városháza építése mellett döntött a városvezetés, és felmerült a torony lebontásának terve. Erre végül a heves tiltakozások hatására nem került sor, de a torony falán repedések keletkeztek, mivel a szomszédos épületeket dinamittal robbantották fel. A tűztorony kapuját nagyrészt befalazták, csak egy szűk, gyalogos átkelésre alkalmas járatot hagytak. A ’60as években ásatásokat végeztek a torony körül, és felújították. Tíz éve újra esedékessé vált a restaurálás, ekkor újra kiszélesítették a kapuját is.

A főtér

Felsétáltunk a körerkélyre, és megcsodáltuk a várost fentről. Az eső pont elállt, a távolban már szakadozott a felhőzet, de a nap csak akkor sütött ki, amikor már rég máshol jártunk.

A soproni németek kitelepítésének emlékére

Megnéztük még a tornyon belüli kiállítást: az egykori pincebörtönre is rá lehetett nézni felülről, és a borostyánút feltárt szakaszát is láttuk.

Elfeledett soproniak – zsidó családok megemlékezéseiből kiállítás, ami éppen nem volt nyitva

Ezután céltalanul sétálgattunk, hagytuk magunkat elveszni a barokk lakóházak között. Templomokba lestünk be, zsinagógákat néztünk meg kívülről (zárva volt mindkettő), körbejártuk a várfal egy részét.

Zsinagóga a kerítésen keresztül

Vacsorázni a Patrick’s Pizzériába ültünk be. A kaja nem volt rossz, de egyáltalán nem volt hangulatos a hely, és a pincér is lehetett volna kedvesebb. Ennek ellenére jó volt Sopron központjában üldögélni egy teraszon, igazi nyaralós kedvem lett tőle. Most láttam csak google mapsen, hogy a sétálóutca, ahol a pizzéria van, 2011-ben még autóút volt. Nagyon szuper, hogy átadták a gyalogosoknak és bicikliseknek, igazi korzózós hangulata volt.

Macsakfej a kőfalban

Kezdett sötétedni, mire a szállásra értünk. A fáradtságtól kifejezetten jól aludtunk.