OKT 18 – Szendehelytől Ősagárdig

Szendehelytől Ősagárdig csak kb. 15 km az út, de benne van a Naszály megmászása, így 680 m a szint felfele. Azt már megtanultuk, hogy hegymászós szakaszt nem érdemes hosszúra hagyni, mert sok erőt kivesz, úgyhogy bár haladás szempontjából jó lett volna, de nem csaptuk hozzá a felsőpetényi plusz 6.7 km-t. Pláne, hogy a buszközlekedés is elég ritka ezen a környéken: ha nem érjük el a 16:19-es buszt valamelyik faluban, akkor legközelebb este 9 körül jött volna a következő. Azért sem akartam túlerőltetni magam, mert pont egy héttel a túra előtt békésen bicikliztem a Blahán, amikor rámkanyarodott és elütött egy autó, úgyhogy ez a túra egy próba is volt egyben, hogy minden rendben van-e. (A horzsolás a combomon bő egy hét alatt gyógyult be, pár napig bicegtem, néha nagyon kitekert pózokban még fáj a derekam, de alapvetően nem lett bajom.)

2022. május 22. vasárnap
Mivel nem hosszú túrára készültünk, és egy értelmes busz volt csak délután a visszaútra, ráértünk a 9.30-kor Újpest városkaputól induló busszal menni Szendehelyre, ahol az előző túrát befejeztük. A faluból egy bicikliúton sétáltunk át Katalinpusztára, ahol a látogatóközpont található. A bicikliút gyönyörű, indulásnál még rálátni a szomszédos hegyek vonulatára, aztán kétoldalról erdő veszi körbe, úgy érkezünk meg az erdei útra. Katalinpusztán pecsételtem a piros túra pecsétjével is, aztán ittunk egy kávét és energiapótlásként ettünk egy jégkrémet.

Bicikliút Katalinpusztára

Mikor készen álltunk, elindultunk a nagy mászásra. A látogatóközpont környéke tele volt emberekkel, és meglepetésemre a kéken is rengetegen voltak, de látszott, hogy a többségük kiránduló csak – erre a legjobb szűrő a terephez egyáltalán nem illő ruházat. Egészen a függőhídig volt így, amikor is az igazi mászás kezdődik a Naszályra, onnantól csak néhány túrázóval találkoztunk.

Függőhíd

A Bik-kútnál megpihentünk, aztán nem volt visszaút. Először egy meredek emelkedőn kellett felkapaszkodnunk, aztán egy keskeny, csúszós ösvényen kellett átjutnunk a hegy másik oldalára.

A száraz Bik-kút

Nagyon nem szeretem az ilyen szűk, hegy oldalában vezető utakat, mindig azt érzem, hogy húz a mélység maga felé, és nem vagyok teljesen egyensúlyban.

Köves ösvény

A kéktúra honlapján nagyon szép eufemisztikusan azt írták, hogy “A fárasztó kapaszkodást egyelőre nem koronázza a megérkezés öröme”, hiszen még a Naszály csúcstámadás előttünk volt. Távolról megnéztük a Szinlő-barlang bejáratát, ahol denevérek laknak, és zárva van a közönséges túrázók előtt, csak barlangászok mehetnek be. Egy lyuk volt csak a földben, kívülről nem látványos.

Kis pihenő szintben

A Naszály csúcsa távolságban nem volt messze, szintben viszont igen. Kb. 150 méter emelkedőt kellett leküzdenünk 600 m alatt. Nem volt egyszerű menet. A csúcsra érve megnőtt a népsűrűség, voltak is már ott mások, érkeztek is utánunk.

Szelfi a Naszály fennsíkján

Megebédeltünk, aztán siettünk is tovább. A “kilátóba” nem másztunk fel, egyrészt sor állt a kis geodéziai torony előtt, másrészt vaslétra vitt fel végig a tetejéig, ami nem tűnt a legstabilabbnak.

Kilátás

Ahogy ereszkedtünk lefele, több helyen is csodás panoráma tárult elénk, úgyhogy nem is igazán bántam, hogy a toronyba nem másztam fel.

Virágporzás

Amit felfele mentünk a túra elején, annyit kellett lefele is haladnunk, és ez néhol igen térdfájdító élmény volt. Nagyon örültem, amikor végre leértünk a meredek lejtőről, és kiértünk az erdőből is.

Még egy kis kilátás

Egy mezőn sétáltunk át Ősagárd felé, és a falutól nem messze már érezni lehetett az akác édes illatát, ami teljesen belengte a környéket. A faluban láttam a kerítést, ami már annyi képen szerepelt, és sílécekből van kirakva.

Ősagárd közelében

A pecsétet hamar megtaláltuk, a buszig pedig az volt a terv, hogy beülünk a kocsmába. Haha. Egy italboltot találtunk a kocsma helyén, és az is zárva volt.

Sílécek a kerítésben

A busz időben jött, és Szendehelyen még elértük az azórai pesti buszt, úgyhogy időben visszaértünk Budapestre. (Még szerencse, mert ezúttal nálam volt a Lassi szerkesztőségi találkozó.)

697 km-et teljesítettünk a kékből, és elértük a 60%-ot.