Dán út 2022 – 06_Helsingør

2022. június 20. hétfő
Reggeli után összepakoltunk, és kicsekkoltunk a hostelből. Remek kis szálláshely volt a Danhostel Roskilde, csak ajánlani tudom. Azt talán nem írtam, hogy befizettünk reggelire is, ami nagyban megkönnyítette a napindításokat, és bár mindennap ugyanaz a svédasztal jellegű reggeli volt (müzli, kenyér, sajt, zöldségek, lekvár, kávé, narancslé), mindig jóllaktunk és finomakat ettünk. Utólag bebizonyosodott az is, hogy tényleg jobban jártunk anyagilag a roskildei szállással, mintha Koppenhágában szálltunk volna meg – még úgy is, hogy naponta vonatoztunk.

Mézeskalácsházak a székesegyház szomszédságában

Mielőtt végleg elbúcsúztunk volna Roskildétől, a székesegyházhoz mentünk. Nyitásra érkeztünk, és így is sorba kellett állnunk a pénztár előtt. A jegyhez elég komoly tájékoztató füzet járt, és a a csomagjainkat is otthagyhattuk a bejáratnál. A roskildei székesegyházról is írtam már.

A székesegyház belülről

A roskildei székesegyházat a legfontosabb dán templomként tartják számon: a 15. századról kezdve napjainkig itt lelnek végső nyughelyükre a dán uralkodók. A 800 éves épület szerepel az UNESCO világörökségi listáján is.

IV. Keresztély temetkezési csarnoka

Azt megállapítottuk, hogy a dán királyok nagyon szerették a Frederik (Frigyes) és Christian (Keresztély – hogyan lett ez a Christian magyarított változata? Pontosabban: miért nem használjuk a Krisztiánt, ha ma már az a változat jellemző inkább?) neveket, alig találtunk más férfinevet a koporsókon.

Jóllakott óvodósfejű angyal

A vasútállomás nincs messze a székesegyháztól. Templomnézés után felpattantunk a következő koppenhágai vonatra, és elbúcsúztunk a kisvárostól, ami pár napig a lakhelyünk volt.

Roskilde vasútállomás

Koppenhágából gyakran indulnak vonatok Helsingørbe, fel is szálltunk a következőre. Ezen a vonalon jóval kevesebben voltak, mint a Koppenhága felé tartó járatokon, inkább zónázó jellege volt: emberek fel-le szálltak útközben, a végállomásig kevesen jöttek. Kicsit esett az eső is, de hamar elállt. Ahogy közeledtünk Helsingørhöz, egyre gyakrabban tűnt fel az öböl vize a sínek mellett.

Helsingør Kronborg kastély

A helsingøri vasútállomáson nincs csomagmegőrző, így a bőrönd és a hátizsákok eljöttek velünk a kastélyba. A kis bőröndöt nagy nehezen, de sikerült beszuszakolnunk az egyik szekrénybe, tovább nem kellett cipelnünk.

Faliszőnyegek

A Kronborg kastély megint egy olyan hely, ahol már jártunk 2018-ban, részletesen nem is írnék róla. Röviden: a 15. században épült, innen ellenőrizték az Øresund szorost és vámoltak meg minden hajót, ami a szoroson átkelt. Egyszer leégett, aztán a védelmét megerősítve bevehetetlen erőddé vált. Nem állandó királyi lakhely volt, ha éppen nem ott állomásozott az uralkodó, szinte üresen állt – ezért a ma megtekinthető bútorok nagy részét máshonnan hozták kiállításra. (Ha megjött a király és a vendégsége, hozták magukkal a bútoraikat!)

Az egyik fotó a sorozatból: imádom 😀

Egy újdonság volt 2018-hoz képest: nyílt egy kiállítás, ami a dán uralkodók portréit mutatja be mai modellek segítségével. Jim Lyngvild sorozatáról van szó, aki igyekezett hétköznapi, hús-vér emberekként ábrázolni az uralkodókat. Eredeti és igényes képeket láttunk, el is gondolkoztatott, lehetne-e hasonlót a magyar uralkodókról készíteni? Az is izgalmas lehetne.

Dolgozószoba

Újdonság volt az is, hogy több helyre kosztümös guide-okat állítottak, akiket meg lehetett szólítani és eljátszották a szakács, rab vagy udvari bolond szerepét. Szórakoztató interaktív lehetőség annak, aki erre nyitott, én nem tudok túllépni azon, hogy egy beöltözött emberrel társalgok, aki eljátssza, hogy egy másik kor embere. (Valószínűleg pont ezért nem lennék jó szerepjátékos.)

Indokolatlan szobrocska a kápolna padjánál

A toronyba most nem jutottunk fel: a covid óta csak idegenvezetővel lehet meglátogatni, és akkor is csak kis létszámban, mert szűk a lépcső, könnyen kialakulhat tumultus. Indult egy vezetett túra még aznap, de nem volt rá garancia, hogy a torony is a része lesz a vezetésnek, úgyhogy kihagytuk.

2018-2022. Most nem kellett sapka.

Foxszal megpróbáltunk újrakreálni egy 2018-as képet. Nem lett tökéletes, de így is eleget szenvedtünk a nagyjából azonos beállás, szög és helyszín megtalálásával. Szerencsétlenkedéseinket látva még az egyik zsonglőr-udvari bolond hostesslány is odajött, hogy lőjön-e rólunk képet, aztán amikor megtudta, mit csinálunk, teljesen ki volt akadva, hogy tönkretette a romantikus hangulatot. 😀 Minden volt ott, csak romantika nem. 😀

Zászlótartó oszlop és kastély a háttérben

A vasútállomáshoz más útvonalon mentünk, hogy minél többet lássunk a városkából. Nem csalódtunk: zegzugos, középkorias hangulatú kis utcákon sétáltunk színes faházak között.

A vasút felé

A vasútállomás mellett található a kikötő, ahonnan a kompunk indult Helsingborgba. Igen, olcsóbb volt átkompozni Svédországba és ott eltölteni egy éjszakát, mint Dániában. 😀 A Helsingborg Hostelben szálltunk meg most is, ahogy négy éve. Személyzettel most sem találkoztunk, de vendég most több akadt, mint akkor.

Magyar zászló a helsingborgi kikötőben

Várost nézni már nem volt erőnk, csak vacsorázni akartunk és meginni egy sört. A MAX Burgersben vacsoráztunk (tudom… már nem is számoltam, hányadik este eszek hamburgert), utána a Viking barba ültünk be, de csak egy sört tudtunk meginni, mert este 8-kor bezártak. (!) Sose fogom megszokni a skandináv országok alkoholhoz való viszonyát, ők tényleg drogként tekintenek rá, amit minél inkább el kell zárni az emberektől.

A hostelbe visszaérve jobb híján szobapartit csaptunk, mert a közösségi teret már mások befoglalták. Ez volt az utazásunk utolsó estéje, de még egy egész nap várt ránk Dániában másnap.

Egy hozzászólás

1. Amúgy főleg Svédországban tekintenek ennyire mumusként az alkoholra, át is járnak a svédek az említett komppal istentelenül berúgni, az a hír járja, hogy úgy szokták összeszedni őket az utcáról és visszaküldeni Svédo-ba. 😀