Dán út 2022 – 04_Koppenhága városnézés

2022. június 18. szombat
Reggeli után elindultunk Koppenhágába városnézős napot tartani. Igen ám, de a vonat Høje Taastrupnál, kb. félúton a főváros felé megállt. Először csak azt mondták be, hogy várni fogunk, utána azt, hogy a vonat nem megy tovább, de áll még egy másik szerelvény a megállóban, szálljunk át arra – mindezt csak dánul közölték, meg kellett kérdeznünk valakit az utastársak közül, hogy mi történik. Átszálltunk a másik vonatra, és ahogy leültünk, bemondták, hogy ez a vonat se megy tovább, szálljunk át az S-trainre, ami a helyi HÉV. Ennek a megállója kicsit odébb volt, és fél órát kellett várni rá. Két vonatnyi utas várakozott rá, úgyhogy aggódtam, hogy nem fogunk felférni, de mindenki a hátsó vagonoknál tömörült, előrébb sétálva kényelmesen fel tudtunk szállni. A megállók végtelen sorában mindenhol szálltak volna fel emberek, és egy idő után nem mindenki fért fel. Elég tömegnyomor volt, örültem, mikor végre leszállhattunk a központi pályaudvaron.

Koppenhága városháza

Volt egy konkrét tervünk, hogy miket nézünk meg aznap, ezt sikerült is tartanunk, de utólag belátom, eléggé megalomán volt ez a terv.

Rundetårn

Elsőként a Rundetårnhoz mentünk, a kerek toronyhoz, aminek a tetejéről szép kilátás nyílik a városra. A 17. században épült toronyban csillagvizsgáló üzemel a mai napig. Érdekessége, hogy széles feljáró visz a tetejére, amin lóval és kisebb lovaskocsival is fel lehetett jutni.

A távolban az Øresund híd

Napos időnk volt, úgyhogy messzire elláttunk, az Øresund hidat is tisztán láttuk, és a távolban Malmöt is. Nem tudom, azóta újítottak-e, hogy pár éve itt jártunk, de most a torony tetején még kis büfé is üzemelt, ahol csokit és hűtőmágnest lehet kapni. Kényelmesen nézelődtünk, körbejártuk a kilátót, ráértünk.

A torony melletti Szentháromság-templomba is benéztünk, bár ez kevésbé volt izgalmas. A templomot 1656-ban szentelték fel, és egy évvel később a padlásterébe költözött a Koppenhágai Egyetem Könyvtára.

Rosenborg kastély

Nem messze a kerek toronytól található a királykert (Kongens Have), benne a Rosenborg kastéllyal. Na ez volt az a kastély, amit legutóbb nem tudtunk megnézni, mert zárórára értünk oda. Most leültünk a parkba elnyammogni egy-egy bullart, közben a hátunk mögött lánybúcsús csapat játszott, körben a fűben emberek piknikeztek, biciklisek gurultak az utakon, nagyon idilli volt. Megtaláltuk a helyi Városligetet – egy betonmentes verzióban.

Sokadik csicsás szoba

A kastélyba megváltottuk a belépőt, bepakoltunk a csomagmegőrzőbe, és elindultunk végigjárni a háromszintes reneszánsz épületet. 1606-ban épült holland reneszánsz stílusban. Olyan borzasztó nagyon nem használták ki az épületet: nyári lakként funkcionált az aktuális uralkodók számára, aztán a 18. században már csak tartalék rezidenciaként használták, és a 19. század elejétől művészeti múzeum működött benne.

Egykori bálterem

Amíg bejártuk az összes szintet (online egyébként tök jól végig lehet járni ezen a honlapon), teljesen besokalltam a rengeteg festmény, csicsás bútor, szobor, ékszer láttán. Ahogy jártunk szobáról szobára, egyre inkább veszítettem el a fogékonyságom a látványra. Az emeleti bálterem kis felüdülést jelentett, ott csak néhány szoba volt, a tér nagyját a hall töltötte ki.

IV. Krisztián koronája 1596-ból

A pincében fegyvereken és az uralkodók hobbi képzőművészeti alkotásain kívül a királyi ékszereket is megnézhettük. Ezek tényleg szépek voltak: nekem mindig is jobban tetszettek az ékköves, díszes koronák, a magyar korona olyan unalmas…

További ékszerek

A kastélyból egy fura kis kávézóba mentünk energiát utántölteni: a Blue bike Caféban egy bácsi főzte le nekünk a kávét, és látszott, hogy a pult mögött egy lakószoba rejtőzik, oda vonult vissza, miután kiszolgált minket. Fotózni nem lehetett, pedig a falakon érdekes képek voltak, a plafonról pedig egy bicikli lógott le.

Kastellet

Összeszedve magunkat kissé messze kalandoztunk innen, a Kastellet erődhöz sétáltunk. Az erőd nem volt közel, még az azt körbevevő árok mentén is sétálnunk kellett, és ha már ott voltunk, azért a töltésre is felsétáltunk. Itt kezdett el eléggé fájni a lábam, az új túracipő természetesen kidörzsölte a sarkam, és már régóta talpon voltunk. Tartottunk is egy újabb pihenőt a kijáratnál.

A kis hableánnyal

Az erődtől a kötelező látványosság, A kis hableány szobra következett. Nagy volt a tömeg a szobor körül, de a korláthoz azért odafértünk pár kép erejéig. Mindig eszembe fog jutni, hogy bezzeg azon a fagyos márciusi éjszakán csak mi volt a hableánynál, amikor a szél majdnem levitte a fejünket. Most kicsit kellemesebb idő volt, na.

Őrségváltás

Útra keltünk vissza a vasútállomás felé, de úgy, hogy minél több látnivaló kerüljön még elénk. Az Amelienborgnál, a királyi család téli rezidenciájánál pont elcsíptünk egy őrségváltást.

Nyhavn

A Nyhavn teljesen megtelt turistákkal, az éttermek teraszain csüngtek az emberek, és a keskeny sétálóutcán alig lehetett haladni. Ámulva néztük a színes kis kikötői házikókat, de nem időztünk sokat.

Fuck double standards című szoborcsoport: a parkba tervezett parkoló elleni tiltakozásként készült

Innentől kezdődött a szokásos esti vacsoraidei vekengés. A legtöbb étteremmel Dániában jellemzően a négy probléma közül legalább egy mindig felmerült: 1. csak hamburgert árultak, 2. nem volt egyáltalán vega opció, 3. csak szendvicsezni lehetett, 4. a hús halat vagy valami nagyon fura állatot takart. Nagy nehezen, egy utcatévesztés eredményeképpen találtunk rá a Restaurant Karlára, ahol mindenki talált kedvére valót. Én krumplipürét ettem zöldségekkel, egész jó volt. Jóanyám sertést kért, és eléggé meglepődtünk, amikor kapott egy nagy adag krumplit rengeteg sült szalonnával. 😀 Az étlapról egyáltalán nem derült ki, hogy nálunk a sertés az bacon.

Napi cukiság már Roskildében

Ezután megnyugodva, jóllakottan szálltunk fel a roskildei vonatra. Negyed 10 körül értünk a kisvárosba. Kis pihenő után Foxszal még kinéztünk a jazz napokra, jóanyám addig pihent, de aztán hamarosan mi is mentünk aludni a fárasztó nap után.